tidvis

Nu ar vi i Phuket.

Vi chillar mest.
Glider lite.

Ar lite radd ibland att det ska finnas svenskar overallt som hor oss. Ibland kan Bexy saga:
"Nej nu maste vi borja prata normalt, tank om vi pratar sahar nar vi kommer hem!"
For oftast pratar vi inte normalt utan blandar dialekter hej friskt! Skanska, ostgotska (var favvis), stockholmska, goteborgska. Later antagligen forjavligt men vi tycker det later bra! Och det blir lite roligare att prata da.. Vi kan ga och ha helt seriosa samtal med en valdigt tillgjord skansk dialekt - haha!

Haromkvallen gick vi hem i morkret och sjong for fulla muggar med til min mobilversion av Wannabe med Spice Girls. Och igar var vi pa aventyr pa en lokal pub, valdigt intressant ska jag saga er! Har aven borjat med mina kvallsliga shower for Bexy dar jag dansar min version av modern dans till nagon bra lat. Precis som i gamla Quambone-tider! :D

har fatt fragan om vi trottnat pa varandra an ganska manga ganger men neeeejda. Nar vi akte till langkawi tillexempel sa var det ett bussate mellan oss och Bexy sager:
"Johanna, kan inte du falla ner det satet sa vi ser varandra?"
Ja, inte ens nagra timmar behover vi vara sjalva, haha! Vi skrattar mest at allt (speciellt at vara missforstand med manniskorna har. "horde du vad han sa?" "eh nej, gjorde du?" "nej.. men jag antar att det bara ar att folja efter..") speciellt at vara tjockis-skamt och allt annat daremellan.

Som sagt, nu ar vi i Phuket efter en 8,5 timmars bussresa igar. Dumma som vi ar bokar vi en till bussresa ikvall. 12timmar. Yey. Och ja, jag vet vad ni kommer tanka nu nar jag sager att vi ska till Bangkok. Men som vanligt verkar det som att media blaser upp det lite for mycket. Inga problem att ta sig till Bangkok inte! Bussterminalen ar inte drabbad och det ar ingen fara. Men vi ska forsoka ta oss till Kambodja sa forhoppningsvis blir stoppet i Bangkok inte langvarigt. Vi ska ju tillbaka dit sen, nar det dar fasansfulla datumet narmar sig!

Sa nu har vi nagra timmar att doda innan det ar dags for bussen igen! Ser redan fram emot det!

Puss / j.

Kuala Lumpur :)

Singapore! :)

Langkawi :)

Moppe! WOHO!

langkawi

Yes, vi hanger fortfarande i paradiset!

Lite fel har och dar med matbestallningar och lite problem med kommunikationen med staderskan men fasen vad gott vi har det! Skulle akt vidare idag men forlangde till sondag sa det blir en vecka i detta underbara paradis!

Tyvarr har jag gatt och blivit sjuk. Det ar nog inget som ar ratt pa mig just nu - wonderful! Men jag ska inte klaga - jag ar i Malaysia! Fast jaa, jag hade jattegarna varit hemma i soffan med en kopp te och mammas dunderkurer!

I forrgar hyrde vi iaf en vattenskoter och lirade runt pa havet. SA GALET KUL! Kanske blir att vi gor't igen innan vi aker harifran :). Och efter en lang pratstund med han som hyrde ut den kanner vi nu att vi blivit bundisar med killarna nere pa Oasis bar. Det ar en restaurang/bar nere vid stranden som vi alltid gar igenom pa vag upp och ner. Valdigt gulliga! :)

Igar lag jag i sangen nastan hela dagen medan Bexy tog hand om trakiga saker! Hon lamnade in tvatt, handlade frukt och annat gott till mig och tog hand om mig pa basta satt - wonderful! Borde ma skit lite oftare harnere, det ar full service! :)

Och idag tog vi oss till receptionen (receptionisten har inte riktigt fatt koll pa vem av oss som ar vem sa han skriker "JOHANNA" varje gang nagon av oss dyker upp eftersom det var jag som bokade boendet) och hyrde en moped! Har glidit runt pa den hela dagen och konstigt nog blev det inga olyckor! Var hastighetsmatare funkade inte och vi har inte riktigt koll pa reglerna nar man kor har men vi overlevde - amazing!

Nu ska vi chilla vidare till sondag och da aker vi buss upp till Phuket. Darifran ska vi forsoka ta oss vidare till Kambodja. You gotta love Asia!

Puss /j.

did anyone say PARADISE?

Heej!

Efter en natt pa bussen (dar det fanns massage i stolen - yeeeeeey) kom vi antligen till Penang i Malaysia! Och efter ytterligare en battur pa 3 timmar (frukta ej, det kandes inte att vi var pa en bat sa Bexy madde fint hela vagen!) kom vi till on Langkawi dar vi markte ganska fort att vara bankkort inte funkade. Sa med mitt pass hos hostelagaren visade han oss vart rum. Dubbelsang, egen toa och TV. You gotta love Malaysia!

30 sekunders gangavstand fran vart rum ligger stranden. Vit sand, turkost hav och palmtrad bakom oss. Herregud vilket jakla paradis!!!! Men sjukligt varmt och att bada var inget svalkande direkt.

Eftersom vi inte visste nar vi skulle fa tag i pengar igen sa levde vi pa nagra kakor som blivit over sen bussresan och vatten. Hade RM30 (vilket ar lite mer an 60kr) sen forra gangen vi var i Malaysia. Sa mat hade vi ju rad med efter ett tag :).

Nu ar det thunderstorm men har kunnat ligga hela dagen pa playan! Inte brant oss an och vi ska battra pa brannan imorgon! Om det fina vadret haller i sig stannar vi antagligen lite langre an till torsdag som var tankt. For det har ar sa himla vackert, billigt och skont! :D AOUH :)

Saknar dock Australien en del men det ar val inte sa konstigt..? Det ar varldens basta stalle och finns fa stallen som vi gillar sa mycket!

Nehe, dags att ge sig ut i regnet (Bexy var smart nog att kopa ett paraflax haromdagen!)

Puss/j.

vad vi gor nar vi har trakigt

Lachy visade oss nagra hysteriskt roliga youtubeklipp. Och kan kolla pa dom om och om igen for att skratta lite. HAHAHAHA!

s'pore

Anda sen vi lamnade Kuala Lumpur bakom oss har livet varit valdigt intressant, haha!

Det borjade med bussresan fran KL till Singapore. Vi trodde att resan skulle ta ungefar 2 timmar sa nar dom stannade efter ungefar 2 timmar trodde vi att vi var framme. Men det var lite in the middle of nowhere och bara lite matstallen sa vi blev lite nervosa.. Insag snart att det bara var ett stopp for mat sa vi sprang in, pa toa och kopte lite mat och tillbaka till bussen eftersom vi inte ville att den skulle ga utan oss. Sa vi fragade en kvinna dar som upplyste oss om att rasten var pa 30min och det var ungefar 3 timmar kvar till Singapore. Good to know, good to know. Nar vi sedan lamnade matstallet sa var tva av mannen som satt bredvid mig inte med langre. Valdigt oklart om varfor.

Sa nar bussen stannade andra gangen blev vi lite fundersamma pa om det var dar vi skulle av. Jakla tur att bussen gick igen och att vi inte hann hoppa av for ungefar 10 minuter senare akte vi over gransen fran Malaysia till Singapore.. Efter passkontroll och ytterligare 10minuters bussresa hoppade alla av IGEN och tog sin packning. Var darfor sakra pa att vi var framme. Fragade busschaufforen vart var gata lag och allt han kunde saga var "next stop". JAHA??

MEN, det visade sig att det var passkontroll igen och att dom skulle kolla packningen. Phua! Intressant upplevelse alltsa..

Val framme i Singapore kom vi till hostelet dar vi bodde med varldens creepigaste kille (han har checkat ut nu thank god!) Sa igar borjade vi checka av listan som Goz gett oss. Zoo och night safari - riktigt coolt!

Idag skulle vi ta oss till stranden men eftersom varldens thunderstorm kom in fastnade vi under taket pa en mack pavag mot ett matstalle som Goz tipsat om oss. Och dar snackar vi thunderstorm.. Sa dar stod vi med tva gamla gubbar som trodde vi var systrar (fjarde personen som papekat detta nu..) Sa nar vi sprang ut for att forsoka fa tag i en taxi skrattade dom bara at oss och gav oss varsin nasduk att torka av oss med nar vi kom tillbaka.

Sen kom det en kille som skulle at vart hall och fragade om vi ville ha skjuts. Mammas ord "ak aldrig med nagra framlingar" kom fram i mitt huvud men eftersom han hade Hello Kitty nasdukar kandes han som ett sakert kort. Och sa ratt vi hade! Han tog oss till Prata House, vilket var riktigt gott. Tack Goz!

Nu ar vi tillbaka pa hostelet for en powernap. Imorgon kvall tar vi en nattbuss tillbaka till Malaysia, Langkawi oarna, dar vi ska bo i dubbelrum (110kr/natt!!!) i nagra dar.

See ya! / j.

malaysia

Hej hej hopp!

Som ni kanske listat ut kom vi inte till Kina utan chillar just nu i varldens storsta shoppingcenter i Kuala Lumpur.

Efter en helt GRYM helg i Adelaide var det riktigt trakigt att saga hejda till Lachy och Goz som sa snallt korde oss till flygplatsen igar och forsokte lugna mina nervosa nerver. Valdigt snallt! :) Och eftersom vi hade kort en "all nighter" med lite drinkar och filmer fram till klockan 7 pa morgonen var vi val saaadar pigga.

Flygresan gick bra iaf och lyxigt nog satt vi langst bak (ner med stolarna!) och hade 4 saten for oss sjalva.. tjiho! Kom in till ett sjukt kvavt Kuala Lumpur dar det var 27 grader varmt halv tio pa kvallen. Medeltemperaturen i den har staden ar 27 grader aret runt eftersom det ligger sa nara ekvatorn - sweet!

Tog en taxi (4km for 20kr, woho!) och kom till vart vandrarhem som var lite mer som ett hotell. Dom hamtade vaskorna, visade oss rummet dar vi sover som i egna sma rum dar sangen ar. Helt sjukt! Imorse fick vi gratis frukost. Varm mat, brod, frukter och palagg. S-W-E-E-T! Fast det basta ar att vi betalar 80kr/natt och vi delar rum med 3 andra. Pa Wake Up hostel i Sydney betalar vi 210kr/natt dar vi delar med 8 andra, ingen frulle och absolut inget cinemarum som finns har. FANTASTISKT!

Sa efter frullen begav vi oss ut pa en marknad och nu har vi hamnat i varldens storsta shoppingcenter! Har sett the twin towers och imorgon aker vi till Singapore! Eftersom Goz bodde dar i 14 ar har vi MASSA tips pa vad vi ska gora. Man tar bussen dit och det tar typ 2 timmar :)

Efter nagra dagar dar aker vi tillbaka till Malaysia men upp till Langkaw oarna som ska vara ett paradis! SA NU KOR VI!

Puss / j.

acting aussie

yes, en liten film om dom senaste veckorna :)

adelaide

Heeej!
Sa, efter en olaglig (ja, mamma, det var forsta gangen vi sov pa en plats dar vi egentligen inte fick sova trots att Becka i borjan av resan foreslog att vi skulle tacka for nummerskylten om vi stannade pa olaglig plats!) och sista natt i vanen sa vi hejda wicked och hej adelaide!
Med en vagbeskrivning tog vi oss till Lachys hus (med pool - yey!) dar vi snabbt lamnade av grejerna innan vi akte for att campa med honom och hans kompis Goz. Lite turistgrejer, en aussie bbq och en sen natt senare hamnade vi i swags. Det ar ett sorts talt men det far liksom bara plats en manniska i den. Jag och Becky hade en double sa vi myste ihop oss under stjarnorna och sov anda tills det borjade regna och vi var tvungna att stanga igen den. Fantastiskt!
Vi kom tillbaka till Adelaide efter att ha besokt Port Elliot bakery. San lukt tackar man bara inte nej till! Tog en powernap innan det var dags for pubcrawl med Lachys vanner. Sa harliga manniskor och vi fick aven traffa en svensk utbytesstudent fran Uppsala och hans flickvan. Riktigt rolig kvall med andra ord!
Igar gick vi upp tidigt for en springtur (eller jag och Lachy gjorde. Bexy sov vidare...) och sen vidare mot en guidad tur pa en chokladfabrik! Det var fin australiensk choklad men inget slar ju Schweiz saklart. (guiden erkande till och med att dom i princip akte dit for att sno iden, haha!)
Tog en shoppingtur pa stan innan det var dags for annu en utgang. Antligen dans!!! :) Och med ett avslut pa Hungry Jacks kande vi oss nojda med kvallen!
Idag har vi hunnit med morgondryck pa ett cafe, en riktig aussie brekky on the bbq, en film, chillande i solen och fixande med en film som kommer upp har imorgon!
Vi har ocksa hunnit med en hel del first times!:
- Fish and chips (nej, vi har faktiskt aldrig atit det forr..)
- Swags (har aldrig ens sett i Sverige!)
- Toad in a hole (man gor ett hal i mackan, haller i ett agg och steker - yummie!)
- Pasties (pajliknande - onyttigt men gott!)
- Sushi (det var orovackande gott..)
Och pa tal om imorgon, dags att aka vidare mot Asien. Tanken var Kina men det sket sig sa Malaysia, here we come! :D
Kanns hemskt att lamna Australien och Adelaide men vi har annu en gang haft en sjuuukligt bra tid har och vi kan knappt vanta tills vi aker tillbaka! Lachy och hans familj ar helt fantastiska manniskor (yes, jag har till och med connectat med hunden!) Ikvall blir det annu en aussie bbq och sen sista natten i Australien for den har gangen!
Puss /j.
12 apostlarna :)
Rainforest walk :)
Chilling!
Sandboarding!
Fish and chips!
Dom hade glomt pinnarna sa det blev lite homemade..

kangaroo island

Oj oj, det har hant mycket dom seanste dagarna vill jag lova!

Kvallen i Hamilton var val inte mycket att ha.. trots att vi hade spray i haret!! Vi agnade storre delen av kvallen till att losa korsord. (vi? pensionarer? icke da!) Var ute och tog en springtur pa morgonen sen och nar jag kom tillbaka kom en tysk granne forbi och borjade mumla om att jag gillade sex for att jag hade dom loparkladerna pa mig.. Vi akte darifran illa kvickt!

Och hamnade i Mount Gambier.. Vistelsen borjade bra med att varan sidodorr gick sonder nar vi skulle ga och tvatta klader.. efter nagra samtal vantade vi pa road assistance som fixade den dar dorren snabbt som ogat! Men den ar sonder igen och vi sorjer eftersom vi nu maste ga fran passagerar och forarsatet bak till vart lilla sovrum.

Nar vi hade tvattat iaf och kom tillbaka var det en lapp pa rutan och vi tankte att javlar, nu har vi fatt boter! Nejda, det var bara tva killar som sa vanligt lamnade sitt nummer.. Bor tillaggas att duschar ar vi inte bortskamda med sa att vara frasch ar numera en lyx!

Det var ju lordag sa det blev tacos och nar vi sitter dar i lugnan ro kommer nagra locals forbi med pizza. Sam, Tom och Cory som under kvallen blev Corn. Vi akte ut till the middle of nowhere och det kandes som att vara tillbaka i Quambone. Efter en kvall med tusen mygg, trevliga locals (EN ORM!!) och en brasa akte vi vidare.

Under sondagkvallen akte jag pa nagot magsjuke-liknande men aven nar jag mar sa jakla daligt far Becky mig att skratta nar hon forsoker muntra upp mig genom att sjunga Westlife.. Hon agerade aven ambulansforare nar jag lag darbak och hon akte for att hitta en toalett - haha! Det blev en konstig natt bland pelikaner - ratt haftigt.

I mandags akte vi iaf till Kangaroo Island! Dom fragade vem foraren skulle va och jag var frivillig sa nar vi narmar oss baten sager killen:
- Just drivers here. Passengers walk on.
Bexy fick hoppa ut och ensam var jag kvar! Men en trevlig snubbe dirigerade mig fram.
- You look so nervous!
-I am nervous, it's a big car..
- And you're a big girl.
Eftersom jag laser en bok som heter just "Big Girl" nu och handlar om en overviktig tjej vet jag inte hur jag ska hantera detta..

Under batturen over madde Bexy lite daligt sa jag underholl henne med live updates om vad som hande runtomkring. Det var en liten tjock unge som madde daligt, en bra naturfilm, en annan snubbe som madde daligt och helt plotsligt borjade tjockisen kolla pa muffins sa han var nog inte sa illamaende efter ett tag.

Tisdagen agnade vi at sandboarding, salar (kan ocksa varit sjolejon - vad ar skillnaden?) och os till Spice Girls och Backstreet Boys! Dagen avslutades pa en camping dar tredje varldskriget pagick bredvid oss. Folk skrek och kastade saker. Jag och Bexy slackte ljusen och spejade ut for att se vad som hande.. Creepy.

Idag har vi akt tillbaka till fastlandet och solen har lyst pa oss ordenligt! Ska tvatta lite igen, stada ur bilen for imorgon ar det dags att lamna tillbaka den - SORGLIGT!! Men imorgon ska vi ocksa till LACHY i ADELAIDE vilket kommer bli ett kart aterseende!

Vi hors och ses! / j.

hamilton - the place to be

Efter fyra underbara dagar langs Great Ocean Road har vi lamnat kusten och kommit.. pa sidovagar. Hamilton ar vi i nu dar vi ska spendera natten innan vi imorgon aker mot Mount Gambier eller nat liknande.

Dom senaste dagarna har vi lagat pasta, pasta och pasta (det enda vi atit sen vi kom hit. aven nudlar.) Imorgon ska vi lyxa med tacos! Pa sondag sallad tillagger Becky har bredvid.

Vi har ocksa smakat pommes med gravy (nej, vi ska inte bli tjocka den har gangen - vi har tranat en del ocksa!!). Men vi insag att inget slar Quambones pommes med gravy (antagligen darfor vi blev sa tjocka forra gangen!!)

Igar sag vi dom 12 apostlarna och London Bridge (en liten video darifran trillar in inom kort!). Det ar haftigt hur ett land kan ha sa mycket vackert att se och sa manga naturliga underverk! Och det ar ocksa ratt festligt hur miljontals manniskor kommer till 12 klippor i vattnet varje ar for att ta lite kort. Men som sagt - livet ar till for vackra saker sa man maste val passa pa!! :)

Nehe, vi sitter pa en restaurang mitt i den lilla "stan" sa ska val lata Bexy (nya namnet btw!!!) sitta lite innan vi dor av lukten av acklig matos (ah, sandsjobaden).

Hoppas ni har det bra darhemma och att ni inte saknar oss for mycket!
LOVE / j.

great ocean road

Nu ar vi i Apollo Bay!

Efter en hard natt i Melbourne kande vi oss redo att dra vidare efter ett besok pa Aquarium dar vi sag lite hajar och grejer! Och efter ytterligare en natt vid en sjo kande vi oss antligen redo att ta oss an Great Ocean Road. Och ja, vi har tyckt att varje vag vi akt pa har har varit vacker. Men den har vagen? HERREGUD vad vackert! Man vet inte vart man ska titta och man vill stanna var tionde meter bara for att man vill ta in sa mycket!!

Det ar sa oerhort vackert och jag ar radd att hur manga bilder i varlden aldrig skulle kunna beskriva det. Jag hoppas alla far chansen att aka pa den har vagen nangang - for man vill bara inte missa det :)

Det ar lite mindre skyltar har tack gode gud. Sa fort vi kom in i delstaten Victoria dok en ny skylt upp var femte meter.
"Tired? Powernap now!"
"Sory eyes? Powernap now!"
"Take a break!"
"Slow down stupid!"
Ja, valdigt trevligt men om dom lugnade ner sig med skyltarna sa man kunde fa kora istallet for att lasa pa dom kanske olyckorna skulle minska! Den dar Victoria vill ha koll alltsa..

Aja, nu ska vi glida vidare, om 1,5 vecka ska vi va hos Lachy i Adelaide och innan dess ska vi hinna med lite Kangaroo Island och resten av Great Ocean Road - tror vi hinner utan problem! :)

Hoppas allt ar bra darhemma, puss! / j.

I believe you don't know what you've got until you say goodbye

Live fran Melbourne!

Det blev andrade planer nar vi fick hora att det var snostorm uppe pa berget - sa vi tog en natt i iskalla berg (men helt galet vackra!!). Dar vi sag folk aka mot skidsemester nar vi nagra dagar tidigare gatt i shorts och t-shirt i Sydney.. snacka om varierande land!

Tog en langkorare igar iaf och kom anda ner till Sale fran Jindabyne (ar lite osaker pa det dar namnet..) dar vi scoorade och for forsta gangen kunde avnjuta en gratis natt pa en gratiscamping! GREAT! Precis vid stranden ocksa sa vaknade till ljudet av havet. Ah, underbart!

Idag tog vi oss till Melbourne dar vi ikvall ska inta lite goon och forsoka hitta ett stalle att dansa pa! Annars gare finfint med var lilla campervan som star parkerad utanfor (yes, inatt ar det lyxliv pa hostel som galler).

Vagarna har ar lite konstiga har vi insett. Det spelar ingen roll hur dalig vagen ar eller hur kurvig den ar. Om den ar pa ett visst avstand fran stan ar det 100km/h. Igar akte vi pa en jattekurvig vag och det var 100..

Nu ska vi kopa goon! (kolla in videon langst ner!)
PUSS! / j.

Blue Mountains :)

Forsta tanken! :D

Becka myser i bilen :)

Frukost med fantastisk utsikt!